Na een schooljaar, waarin er vanwege Corona vrijwel niets mogelijk was, kon er eindelijk weer een schooldamtoernooi georganiseerd worden. Het was zelfs het eerste schoolsporttoernooi op de kalender van de gemeente Den Haag. Doordat twee scholen die normaal met een grote delegatie komen, er door omstandigheden nu niet bij waren, was het aantal deelnemers iets lager dan normaal, maar dat kon het plezier van de ruim zestig aanwezige dammers niet drukken.

Er werd in vier ongeveer even grote groepen gespeeld. Groep 3 en 4 samen, groep 5, groep 6 en groep 7 en 8 samen. Er werden na uitleg van de regels zeven rondes volgens het Zwitsers systeem gespeeld, onder leiding van arbiters Cinthia van Achterberg, Pertap Malahé, Frans van de Velde en Jan Kok.

Er viel op dat er door de kinderen serieus gedamd werd. Natuurlijk werd er een paar opvallende partijen gespeeld waarin de spelers al snel met een volle stand vast stonden. Als je goed oplette wanneer je kon slaan, was dat vaak doorslaggevend. Maar er kwamen ook duidelijke talenten naar voren en natuurlijk vielen daarbij ook de jeugdleden van de damclub op.

In groep 3/4 werd de eerste prijs gewonnen door Boris Scheffer van de Willem de Zwijgerschool. Mythe Poelmans en Lilly Bakker, ook beiden van de Willem de Zwijger, stonden elkaar alleen remise toe. Myrthe werd op basis van weerstandspunten eerste bij groep 5. In groep 6 werd Alexander Glogowski, van de Fontein en lid van DC Den Haag eerste met een 100% score. Bij groep 7/8 ging de strijd tussen Surya Badal (De Fontein) en Eduard van der Toorn (Eben Haëzerschool). Laatstgenoemde trok aan het langste eind ondanks verlies in de voorlaatste ronde in het onderlinge duel.

Alle prijswinnaars zijn uitgenodigd om in de grote finale op de komende twee dinsdagavonden te bepalen wie over alle groepen de sterkste is.

Zie hier de eindstanden.