Frits Luteijn heeft het Nederlands kampioenschap dammen afgesloten met een remise tegen Pim Meurs. Frits ging in de opening niet in op de provocaties van de grootmeester en verkreeg Luteijn na een vereenvoudiging gemakkelijk spel en bleef daarna met gemak overeind. Met een score van 10 uit 13 eindigde Frits onder in de ranglijst, maar hij kijkt hij niet ontevreden terug op het toernooi

Hij was met zijn 58 jaar dit kampioenschap veruit de oudste deelnemer en had ook nog eens de laagste rating van de veertien deelnemers. Halverwege het toernooi begon vermoeidheid zijn tol begon te eisen. Dat uitte zich in drie nederlagen op rij op maandag, dinsdag en woensdag. Met name de snelheid van het doorrekenen van standen maakt volgens hem dan het verschil. Rond de veertigste zet zat hij er dan wel eens doorheen en miste een belangrijke variant. Dat kostte zeker drie punten.

Frits zocht de compensatie in een uiterst minutieuze voorbereiding. Met name tegen de topgrootmeesters bleef hij daardoor goed op de been. In zijn partij tegen de latere winnaar Roel Boomstra gebruikte hij een idee dat samen met oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg was voorbereid en waarmee hij al eerder succesvol was. Tegen Jeroen van den Akker speelde Luteijn in de voorlaatste ronde een soortgelijke variant, maar Jeroen had een verbetering gevonden en wist onze clubgenoot daarmee te verrassen.

De organisatie van dit NK was ongekend goed. Voor het eerst sinds jaren waren de condities overeenkomstig het convenant met de topspelers. Zo was er een goed prijzengeld en waren hotel en speellokatie van goede kwaliteit. Overigens heeft Frits geen gebruik gemaakt van het hotel, maar dagelijks de reis tussen Den Haag en Heerhugowaard gemaakt. Hij stelt zijn rust tussen de partijen erg op prijs en heeft die ook hard nodig. In het spelershotel, waar de deelnemers vaak tot diep in de nacht bezig zijn met het analyseren van de partijen, vindt hij die rust niet.

Het NK kende de jongste winnaar sinds Harm Wiersma in 1972 op negentienjarige leeftijd de nationale titel behaalde. De Groningse natuurkundestudent Roel Boomstra bleef de concurrentie maar liefst twee punten voor. Hij en Pim Meurs, die derde werd, worden gezien als de grootste talenten die de Nederlandse damwereld sinds de damlegendes Wiersma en Sijbrands heeft voortgebracht. Beiden begonnen met een beschermde status aan dit NK-toernooi en hoefden alleen maar vormbehoud aan te tonen om afgevaardigd te worden naar het WK-kwalificatietoernooi in Duitsland. Zij worden daar vergezeld door de onttroonde Nederlands kampioen, Alexander Baljakin, die in Heerhugowaard tweede werd.