De 2009-editie van DNC Open was een groot succes. Er kwam een recordaantal deelnemers naar Den Haag. Maar liefst 136 spelers verschenen achter de borden en dat had nog meer kunnen zijn als circa de helft van de delegatie uit Jakoetsk vanwege visumproblemen niet pas op dinsdag arriveerde. Een ander succes was dat het organisatiecomité, onder de bezielende aanvoering van Fred Ivens, erin slaagde om binnen enkele dagen een fraaie alternatieve speelzaal te vinden na het faillissement van Dolfijn Bowling Zuiderpark. Sport- en Recreatiecentrum Ockenburgh bleek een zeer goede vervangende locatie!

Tijdens de openingsceremonie werd Fred nog verrast met een heus KNDB-speldje. Fred haalt dit jaar het imposante aantal van 50 lidmaatschapsjaren van de dambond. Het kleinood werd hem uitgereikt door bondsvoorzitter Johan Haijtink.

Uiteraard speelden ook veel clubgenoten mee. Grote aansprekende successen bleven uit, al werden er individueel wel grenzen verlegd. Radjin Chandarsing scoorde vijf punten. Hij kon maar liefst drie internationale tegenstanders aan zijn repertoire toevoegen, twee Belgische en één Russische. Met twee punten meer eindigden Frans Poorter en Ralf Harsveld. Zeker voor Ralf - zijn eerste grote toernooi - was dit een fraaie prestatie. Hij verraste met een overwinning tegen Engelbertus Pronk en speelde ook tegen Daniël Boom een fraaie partij.

Bas Baksoellah en Ashok Mahabier behaalden acht punten. Toch slechts één enkel puntje onder het eigen gemiddelde in dit internationale toernooi. Frans Teijn haalde wel zijn eigen gemiddelde, met remises tegen de Leidenaren Kreder en van der Kwartel.

Pertap Malahé eindigde enigszins teleurstellend op tien punten. Teleurstellende omdat Pertap in de slotronden bezig was met een eindsprintje en die leek te bekronen met een goede partij tegen Paul Sier. Helaas liep het fout en bleef Pertap steken op tien punten. Dat waren er trouwens even veel als Evert Bronstring. Evert werd daardoor tweede in het 65+ klassement, achter zijn (hele) oude ploeggenoot Ed Holstvoogd. Overigens worden ze komend seizoen weer herenigd bij LDG.

Wim Bremmer speelde een mooi toernooi. Hij had een goede toernooistart met onder andere een goed uitgevallen Russische roulette tegen Bert Woolschot. Tegen Schwarzman was Wim echter niet opgewassen, al moest de wereldkampioen diep gaan om zijn terreinvoordeel te verzilveren. Na een ongelukkige nederlaag tegen Niek Smeitink herstelde Wim zich met een tussensprintje tegen middenmoters.

Hoogste DC Den Haag-speler was Jeroen Kos, die met 12 uit 9 op een +3 score op de negentiende plaats eindigde. Jeroen was vooral combinatief erg succesvol. Stefan Stapper bewees dat hij ondanks een jaar daminactiviteit toch nog met de besten meekwam, haalde gewoon even veel punten als Jeroen en werd tweede in het jeugdklassement. Dat uitte zich onder andere op een overwinning in de slotronde op collega-junior Niek Smeitink. En ook ons nieuwe clubgenoot Rajesh Lachman scoorde heel goed met 12 punten. Blijkbaar heeft hij in Suriname heel veel getraind. We zijn gewaarschuwd!

Maar natuurlijk is Bennie Provoost, die onlangs naar Amsterdam verhuisde, ook onze clubgenoot. Hij verraste met een hele mooie vierde plaats. Hij stoomde na de achtste ronde op naar de koppositie in het toernooi na een overwinning op grootmeester Mourodullo Amrillaev. In de slotronde (remise met Guntis Valneris) werd hij weer ingehaald door Kees Thijssen en Alexander Schwarzman, maar het is een prachtige prestatie.