Het eerste team begon zaterdag aan de competitie tegen één van de sterkste teams uit de hoofdklasse A. Bij voorbaat geen kansloze missie want de krachtsverschillen zijn bijzonder klein in deze klasse. In de wedstrijd bleek echter toch dat er onvoldoende mogelijkheden gecreëerd werden om ook maar in de buurt te komen van een verrassing.

Tot ongeveer 3 uur ging de wedstrijd redelijk gelijk op. Fred Ivens, Gerard de Groot en Pertap Malahé hadden misschien een heel klein voordeeltje. Maar daar tegenover stonden Frans van Eenennaam en Herman Vroom onder druk als gevolg van terreinnadeel. Fred Ivens was de eerste die de vrede tekende toen zijn tegenstander naar remise combineerde, direct gevolgd door Gerard de Groot. Wim Bremmer liet tegen de kopman van SNA zijn lange vleugel opsluiten, maar wist zich in het late middenspel te bevrijden. Ook daar was remise het logische resultaat. Zo ook voor Piet Lodder, die zijn jonge oponnent het niet lastig wist te maken.

Bij deze 4-4 stand vielen de eerste beslissingen. Herman Vroom en Frans van Eenennaam bezweken onder de druk van de aanvallende standen van hun tegenstanders. Frans had nog gehoopt op een remisemakende combinatie, maar die wist zijn tegenstander onbewust te omzeilen. Jaap van Galen had tegen Mike Koopmanschap – de winnaar van Brunssum Open – Het geluk dat zijn tegenstander met nog maar drie seconden bedenktijd niet zag hoe het winnende eindspel in één zet afgemaakt kon worden: remise.

Daarna speelde Hein van Dee een reguliere remise. Pertap was met zijn winstpogingen toch iets te ver gegaan maar wist het – zoals we van hem gewend zijn – toch veilig de remisehaven te bereiken. Als laatste speelde Jeroen Kos. Vrijwel iedereen had de remise al genoteerd, maar in een ongelukkig eindspelletje verloor Jeroen, zoat de eindstand nog 13-7 werd.

De volgende wedstrijd is tegen Samen Sterk. Op papier een degradatiekandidaat, maar na de 10-10 tegen Damlust is de praktijk wellicht heel anders.