Het werd zaterdag tegen Damlust in Gouda een wedstrijd met een hoog drama-gehalte. Fred Ivens was met een vastloopvariant al snel een maatje te groot voor Bouke Bruinsma  en opende de score voor het eerste. Piet Lodder had tegen topscorer André Venema na een damcombinatie de kans de voorsprong te verdubbelen, maar zorgde voor algehele verbijstering door twee keer de winst te laten lopen en nog te verliezen ook. Jaap van Galen begon bewust met een spannende opening, die uiteindelijk slechts nadelig bleek en moest tevreden zijn met een punt tegen Cor den Besten. Damlust kwam vervolgens op voorsprong door  de succesvol omtrekkende bewegingen van Teun van de Krol tegen Herman Vroom.

De wedstrijd leek te kantelen toen Hein van Dee met een kleine finesse Peter van Eck een schijf ontfutselde en - met nog drie minuten op de klok - even buiten een paar trekjes aan zijn sigaret nam voordat hij de winnende slotzet produceerde. Na schijf- en later partijwinst van captain Jeroen Kos tegen Piet Schep leek een Haagse zege niet onmogelijk. Pertap Malahé had tegen Erik Hoogendoorn met een schijf minder ruim voldoende compensatie voor een punt maar Wim Bremmer had pech dat er voor Alex Bitter nog net een remisefinesse bleek in te zitten.

Frans van Eenennaam, de invaller voor Roy Bidesi, hield het bijzonder lang vol tegen grootmeester Erno Prosman maar moest in een vier-om-vier toch de ingecalculeerde nederlaag incasseren. Een totale deceptie dreigde, maar Gerard de Groot, die pas sterk begon te spelen toen zijn stand al verloren was, wist na bijna zes uur spelen Martijn van der Klis van de winst af te houden en voor zijn team een wellicht wel heel kostbaar wedstrijdpunt uit het vuur te slepen. Kostbaar, want het eerste is nog steeds niet veilig. Als in de laatste ronde wordt verloren van subtopper Angarde en als Lent én Dordrecht tot winst komen dan moet de Brink-brigade nog vol aan de bak om via de nacompetitie een tweede degradatie op rij te voorkomen.