Het eerste team is zaterdag begonnen met een verwachte nederlaag tegen mede-degradant Excelsior Den Bosch, de vereniging die zich ná de degradatie uit de ereklasse versterkt heeft met de grootmeesters Sijbrands en Ndonzi. Het toch al verzwakte Den Haag trad aan met invallers Patrick Stork en Frans van Eenennaam voor Wim Bremmer en Gerard de Groot.

Het was in Den Bosch al snel duidelijk dat de thuisclub met stip dé grote titelfavoriet is.  Hein van Dee vierde zijn rentree in het eerste met een openingswedstrijd tegen de levende damlegende Ton Sijbrands. Die was dus nog steeds een maatje te groot zodat Excelsior de score opende. Na een remise van Patrick Stork bracht Pertap Malahé combinatief de Brink-brigade zowaar nog langszij. Roy Bidesi en - onnodig - Piet Lodder konden het niet bolwerken, waarna invaller Frans van Eenennaam zich knap naar de remise knokte. Ook Herman Vroom en Jaap van Galen bleven tegen respectievelijk subtopper Ingo Greveraars en NK-finalist Wim van der Kooij zeer verdienstelijk op de been. Captain Jeroen Kos belandde tegen Frank Teer na een zetje in een verloren eindspel. Veteraan Fred Ivens leek in een heroïsch gevecht met de in Brabant teruggekeerde Afrikaan Flaubert Ndonzi (zijn papieren zijn eindelijk in orde) een punt te pakken maar dacht er te licht over en moest zich na bijna zes uur spelen en 84 zetten gewonnen geven.