Het eerste team heeft de nationale competitie weer opgepakt met een enigszins geflatteerde zege op Damlust 2. We handhaven daarmee de koppositie in de Eerste Klasse B. Haarlem, dat van De Hofstad Dammers won, volgt nog steeds op een punt afstand.
Damlust 2 beschikt over vijf spelers met een rating boven de 1200 en is op papier sterker. Desondanks had men gekozen voor een tactische opstelling. Alleen op de eerste drie borden was Den Haag in het voordeel. Op de andere borden hadden de spelers van Damlust een hogere rating. In de eerste helft van de wedstrijd bleken de Haagse toppers het meest slagvaardig. Edwin de Jager kwam al snel een schijf voor met een klemzet-achtige Coup Philippe. En Hans den Engelsman volgde met een fraaie Coup Royal, die meteen uit was. Gerard de Groot bleef niet achter en forceerde na overtuigend positiespel een schijfwinst. Als klap op de vuurpijl combineerde invaller Herman Vroom, die tegen Harry Clasquin een gewaagd en langdurig schijfoffer plaatste, naar dam met een Zetje van Weiss. Tot zover ging het uitermate voorspoedig en leek een 8-0 voorsprong binnen handbereik.
Het was echter Frans van Eenennaam die mis greep en in een 6-om-6 standje belandde dat snel verloren was. En hoewel Herman en Gerard snel wonnen, brak de tegenstander van Edwin door naar dam. De kenners wisten dat het 4-om-2 eindspel theoretisch remise was. En op de andere drie borden werd de druk door de op papier sterkere tegenstanders opgevoerd. Een goede afloop werd toch onzeker...
De tegenstander van Edwin gaf het eindspel toch plotseling weg door zijn schijf weg te geven. In ieder geval 8 bordpunten en dus minimaal een gelijkspel. Bas Baksoellah en Nico Leemberg leken intussen onder de druk te bezwijken. Pertap Malahé stond wel prima maar was samen met zijn tegenstander in razende tijdnood verzeild geraakt. Toch nam de wedstrijd opnieuw een verrassende wending.
Bas Baksoellah leek op te moeten geven, maar bereikte met een laatste krachtinspanning de damlijn. In het 4-om-2 eindspel bereikte Bas nog net de remisehaven. Bas scoorde daarmee het winnende punt. Analyse zal moeten uitwijzen of Peter van Eck de winst gemist heeft. Ook Ruud Kloosterman wikkelde af naar een 4-om-2 eindspel. Het leek gewonnen te zijn, maar was het uiteindelijk niet, want Nico kon net op tijd twee dammen halen. Tot slot besloot ook Pertap Malahé tot remise nadat beide spelers naar dam doorbraken.
Een goede 11-5 overwinning uiteindelijk. De volgende ronde op 19 februari volgt in De Kameleon het kampioensduel tegen Haarlem.