Het NK Veteranen wordt gespeeld in een gezamenlijke groep van alle deelnemers samen volgens het Zwitsers systeem. De deelnemers worden ingedeeld in vier categorieën 50+ 60+, 70+ en 80+.
Alle categorieën bevatten ten minste vijf deelnemers. Bevat een categorie minder dan vijf deelnemers, dan worden deze deelnemers toegevoegd aan een aangrenzende categorie.
De leeftijd op de openingsdag is bepalend voor de indeling in een leeftijdscategorie.
Per leeftijdscategorie wordt de officiële titel Open NK veteranen toegekend, mits er een door de KNDB vastgestelde minimale deelname van tien deelnemers in de categorieën 50+, 60+ en 70+ en een minimale deelname van vijf deelnemers in de categorie 80+ is.
Er wordt gebruik gemaakt van het programma Toernooimanager. De paring van de eerste ronde zal volgens Zwitsers systeem op rating gaan, daarna op weerstand. De KNDB rating per 1 juli 2022 zal hierbij gehanteerd worden.
Voor zo ver mogelijk wordt voorkomen dat leden van dezelfde vereniging in de eerste ronde tegen elkaar spelen.