Hij is niet de beste maar wel de jongste deelnemer op het NK dammen voor veteranen. Martin de Jong werd precies een week voor de toernooistart vijftig vaar en mocht daardoor net zijn debuut in dit gezelschap maken. “Toen ik maandag de speelzaal binnenstapte, vond ik dat best wel even confronterend. Toen daalde het besef in dat ik nu bij de oudjes hoor”.

De Alphenaar komt elke dag samen met clubgenoot Hans Stolwijk van het Hazerswoudse Samen Sterk met de auto naar het Dalton College in Voorburg. “Is wel zo gezellig”. Hij vond het ‘hilarisch’ toen hij begin dit jaar de uitnodiging tot deelname onder ogen kreeg en meldde zich meteen aan. “Ik zei gelijk op mijn werk, die week is voor mij, nu ga ik eens voor”.

Het evenement is hem bepaald niet tegengevallen. “Een geweldige locatie met veel ruimte, het is net het vroegere The Hague Open (het befaamde internationale zomertoernooi} maar dan vijftig-plus. Dat reünie-gevoel, dat weerzien van oude bekenden…. Het gaat bij mij om de gezelligheid. Winnen of verliezen maakt me niet zoveel uit. Ik heb net de winst tegen Hans van der Laan laten lopen maar dat ben ik nu wel kwijt”.

Hij stond gistermiddag even in het brandpunt van de belangstelling. Clubgenoot Arjen de Mooij kwam met zonen Letho en Tuvia op bezoek, gehuld in een speciaal t-shirt dat echtgenote Nadine zelf had vervaardigd. Met als opschrift MudMania en NK dammen voor veteranen 2023. MudMania verwijst naar de bijnaam Mud van Martin de Jong (‘Ik word al een jaar of dertig zo genoemd maar niemand weet nog waar die naam vandaan komt’) en met een knipoog naar de fanclub rond de Goudse grootmeester Erno Proman, ProsMania genaamd.

De Jong staat erop om de organiserende Stichting THO te complimenteren. ”Al ruim een kwart eeuw komt ze elk jaar met wat nieuws. Nu met het NK veteranen en op 16 september in het Westlandse gemeentehuis in Naaldwijk de aanval van Martijn van IJzendoorn op het wereldrecord kloksimultaan. Ga zo door!”.

Tompoucen

Nog voordat alle tompoucen ter gelegenheid van Koningsdag waren opgepeuzeld, had Somdath Maharadjdin Ratan Ganeshie na negen zetten al te grazen. In de hoogste regionen vielen louter remises te noteren. Andrew Tjon A Ong leek gunstig te hebben geloot tegen Frans Teijn die echter zo goed van zich afbeet dat de koploper-van-het-eerste uur vrijwel niets bereikte. Ook zijn vijf andere naaste achtervolgers deelden de punten. Anton Kosior en Arie de Bruijn deden dat gelijkwaardig. Anton Schotanus kwam een tempo tekort tegen Paul Teer en Pertap Malahé wist nog net overeind te blijven tegen Radjinder Jharap. Er kwamen nu nog drie nieuwe belagers van Tjon A Ong bij. Daaf Kasse bereikte een gewonnen eindspel tegen Hans Kreder en Krijn Toet, altijd esthetisch verantwoord dammend in de RDG-stijl van de jaren zeventig, maakte met een een-om-twee een einde van sprookje van Boike Mathoera. Hans van Woerkom en Leo van der Laan brachten de Drost-variant met het Wiersma-tegenoffer in de Roozenburg op het bord. Na een fraai offer gevolgd door een dwangzet bereikte Van Woerkom een royaal
gewonnen eindspel. In de subtop sprong het enerverende duel tussen Francis Tholel en Ruud Kloosterman in het oog.

Broederstrijd

In de middagronde (vororlaatste ronde) won internationaal meester Frank Teer verdiend de broederstrijd met zijn broer Paul. Leo van der Laan trakteerde René van Oosterhout op een spetterende damcombinatie. Bovenin stijgt de spanning tot een kookpunt nu drie spelers Andrew Tjon A Ong hebben weten te achterhalen. De ranglijstaanvoerder kreeg geen voordeel tegen Hans van Woerkom, die speelt als in zijn beste dagen. Pertap Malahé overspeelde Frans Teijn (‘Slechte partij’) en Anton Kosior ontdeed zich op zijn geheel eigen wijze van Krijn Toet. In een dun (remise)standje sloeg Toet enkel in plaats van dubbel waarna er een forcing volgde met schijf- en even later partijwinst.

Daaf Kasse en Radjinder Jharap gingen er in een hekstellingpartij allebei vol voor. De oud-kampioen won een schijf maar Jharap had aanzienlijke compensatie. Een combinatie beslist de zaak. Kasse leidt nu plotseling op basis van betere weerstandspunten de dans.

De Bruijn, Schotanus, Van Woerkom en de bijgetrokken Teer, Peter van der Stap en Rafael Zdoroviac volgen op één punt. Voor het slotakkoord van morgen staan Kasse-Malahé en Tjon A Ong-Kosior op het programma.

Martin de Jong (links): “Het gaat bij mij om de gezelligheid”

Arjen de Mooij en zijn kinderen Letho en Tuvia laten op hun t-shirts blijken waarvoor zij naar Voorburg zijn gekomen.

Foto’s: Jan Kok