Het was even wennen maar alles loopt op het NK dammen voor veteranen nu op rolletjes. Toernooidirecteur Jan Kok kijkt in de speelzaal in het Voorburgse Dalton College nog eens spiedend rond en ziet dat alles goed gaat. Het toernooi is na vier jaar van stilstand van Wageningen overgenomen. Ondanks alle medewerking liep de organisatie op de openingsdag nog tegen
een aantal kleine probleempjes op maar die werden geroutineerd opgelost. Kok en met hem de organiserende Stichting The Hague Open hebben wel voor hetere vuren gestaan.

Kok: “We hebben van 1995-2009 vijftien keer een groot internationaal zomertoernooi met vele wereldtoppers georganiseerd en in 2010 het wereldkampioenschap junioren voor jongens en meisjes. Dus weten we ons weetje wel. Maar toch loop je altijd tegen onvoorziene omstandigheden aan”.

Dankzij de volhardendheid van de 72-jarige Hagenaar heeft het NK een nieuw leven gekregen. Met zelfs 99 deelnemers (‘We hadden er zelfs even 101’). Hij liep stad en land af voor een geschikte locatie. Kok: “De dambond wilde het toernooi graag in het westen van ons land. Voorwaarde was dat we met z’n allen ruim en rustig moesten kunnen dammen. Dankzij de bemiddeling van economiedocent en dammer Radjen Kalloe zijn we hier in het Dalton College terecht gekomen en daar zijn zowel spelers als organisatie dik tevreden mee. Wat ons betreft komt er hier volgend jaar een vervolg. Dat verdient dit NK. Het enige is dat we merken dat we allemaal een dagje ouder worden. We gaan als organisatie dan ook op zoek naar verjonging op het gebied van de uitvoerende taken. Maar we willen zeker nog doorgaan”, verzekert Kok tevens voorzitter van de nieuwe fusievereniging Damclub Hofstad.

Foto: Guido van den Berg

Jan Kok: ‘We willen zeker nog doorgaan’.

Laatkomers
Problemen op de weg en met het spoor veroorzaakten op dag drie nogal wat laatkomers maar iedereen kon toch aan zijn partij beginnen. Van de toppers was Anton Schotanus als eerste klaar. De verrassende Boike Mathoera werd al snel met onoverkomelijke problemen opgezadeld met een zesklapper als spetterend besluit. Peter van der Stap en Daaf Kasse bleven in een positioneel duel volkomen in balans. De prestigestrijd tussen Pertap Malahé en Francis Tholel kreeg na een interessant klassiekje ook geen winnaar.
Ronduit miraculeus was het punt dat Roep Bhawanibhiek tegen Arie de Bruijn voor de poorten van de hel wegsleepte. Anton Kosior combineerde zich handig naar een gewonnen eindspel tegen Arie Janssen van Doorn.

Andrew Tjon A Ong won ook zijn vierde partij. Theo van den Hoek werd volgens de regelen der kunst langzaam maar zeker weggedrukt maar mocht desondanks op overleving blijven hopen. Het 4-om-2-eindspel zal ongetwijfeld ergens remise zijn geweest maar de murw gebeukte Brabander kon de reddende voortzetting niet meer vinden. Intussen hadden zich ook
Leo van der Laan, Radjinder Jharap, Herman van Westerloo, Frank Teer, Sijmen Hansen, Harry Clasquin, Tiny Mous, Frans Teijn en Krijn Toet aan het front gemeld.

Misrekening
In de middagronde kregen Hofstad-spelers Pertap Malahé en Frans Teijn de zege in de schoot geworpen. De tweevoudige oud-kampioen van Suriname kreeg door een misrekening zo maar twee schijven van Sijmen Hansen cadeau. Teijn dwong Francis Tholel na een dwangzet tot opgave.
Radjinder Jharap voegde zich ook bij de kanshebbers. In een wildwest-partij had Herman van Westerloo met nog een bordvol schijven geen goede voortzetting meer. Een zeer gevaarlijke kanshebber is ook Anton Kosior die fraai zijn tweede dagzege incasseerde. De achtergebleven schijf van Roep Bhawanibhiek bleek een ideaal aanknopingspunt waarvan optimaal werd
geprofiteerd. Arie de Bruijn is ook ‘on fire’. In een interessante partij met wisselende kansen nam Frank Teer te veel risico en werd daarvoor hardhandig afgestraft.

Dit vijftal jaagt samen met Anton Schotanus op ‘hazewind’ Andrew Tjon A Ong. De koploper incasseerde zijn eerste verliespunt tegen de Fries runner-up. Na een rustig begin werd het in het late middenspel nog ongemeen spannend maar meer dan een dynamisch evenwicht bleek het niet te zijn.

Foto: Guido van den Berg
Andrew Tjon A Ong (links) veroverde ook de scalp van Theo van den Hoek.