‘Wel leuk, het heeft wel wat, apart’. Jeanet Stel heeft er geen problemen mee dat zij op het NK dammen voor veteranen de enige vrouw is tussen 98 mannen. Wel vindt zij het jammer dat Barbara Graas en Iepie Poepjes dit keer verstek laten gaan die in het verleden altijd samen om de vrouwen-titel streden. Voor de 57-jarige Drentse is het in de gymzaal van het Voorburgse Dalton College haar debuut op dit evenement, waarop zij op Facebook door Alex Kruyshoop van de organiserende Stichting The Hague Open is geattendeerd.

Ze maakte als kind door het opa kennis met het damspel. “Maar het was meer schijven schuiven hoor. Pas zo rond 1994 ben ik me echt in het spel gaan verdiepen. Heb een boekje voor beginners gekocht en ben erin gaan studeren”.

Aanvankelijk zat ze op schaken bij de dam- en schaakclub Havelte. ”Dat was een wilde club, niet aangesloten bij een bond. Ik vond schaken veel fascinerender dan dammen maar toen de schakers geleidelijk aan verdwenen zijn we maar gaan dammen. Dat heb in de loop jaren wel meer leren waarderen. Meerslag, combinaties en zo, ik hou daar wel van. Net zoals van de gemoedelijke sfeer bij het dammen. Het soort volk daar is veel gezelliger dan bij het schaken”.

Jeanet Stel is een liefhebber die vijf, zes toernooien per jaar afwerkt. “Ik ga ook naar Praag, maar dat is meer voor de cultuur”. Mede ook op grond van haar rating zal ze dit NK geen potten gaan breken. “Ik ben al tevreden als ik een paar puntjes kan pakken en wellicht zelfs nog hoog in een of ander klassement kan eindigen. Met rapid heb ik al een paar keer een geldprijsje gewonnen. Maar eerst eind mei het vijfdaagse toernooi in Steenwijk, een van de twee clubs (de andere is Heerenveen) waar ik lid van ben. Eén partij per dag, vijftien euro inschrijfgeld en altijd prijs. Mooi dat ik hier zo even reclame voor kan maken”, waarna ze opgewekt tegen Harry Vredeveldt haar eerste punt begroette.

Bijschrift 1: Jeanet Stel denkt na over de beste zet.
Foto: Jan Kok

Kleine combinaties
Ook in de eerste dubbele ronde was het aantal kleine combinatie c.q. blunders opvallend groot. Zo had Pertap Malahé tijdens de ochtendeditie al binnen het uur zijn tweede overwinning binnen toen Wim van Mourik eveniet oplette. Er viel ook veel te genieten. Anton Kosior (‘Ik wist het ook niet’) kreeg in een zeer boeiende partij Bas Baksoellah uiteindelijk in een dodelijke opsluiting geperst. Hans Tangelder damde weer eens volgens zijn principe ‘waarom zou je gewoon doen als het ongewoon kan’. Andrew Tjon A Ong wist er na lang rekenen wel raad mee en werkte zich in een zeer gecompliceerde stelling winnend richting damlijn.

Nico Leemberg, de papieren koploper van het eerste uur, gaf oud-winnaar Daaf Kasse voortreffelijk partij. In een dun standje overzag hij echter een meerslagje waarna Kasse (‘Ik was op dat moment al blij met remise’) opgelucht alsnog de buit kon binnenhalen. Peter van der Stap was in een agressieve bui. De Pitbull uit Maassluis zette zijn tanden in Hans van Woerkom die echter in leven wist te blijven.

Derde ronde
In de derde ronde was Andrew Tjon A Ong de enige van de kopgroep van zeven die tot winst wist te komen stelde daarmee nadrukkelijk zijn kandidatuur voor een derde titel. Via zijn geliefde halfopenklassiek was hij na veel wapengekletter Henk Meester te slim af. Pertap Malahé kon net niet winnen van Leo van der Laan. Daaf Kasse en de verrassende Boike Mathoera hielden elkaar volkomen in evenwicht. Anton Schotanus kwam in de verdrukking tegen Francis Tholel en moest alle zeilen bijzetten voor een punt. Kanshebber Frank Teer raakte verder achterop na zijn gelijkwaardige remise met Frans Teijn. Peter van der Stap hield met veel geduld, vlijt en techniek Peter Lansbergen onder de duim en is nu een van de tien spelers die Tjon A Ong op de hielen zitten. Verder is de spannende, zeer principiële partij tussen Pieter Wijn en Nico Leemberg hert naspelen meer dan waard.