Het Open Kampioenschap van Nederland voor veteranen (ONK) is door de KNDB opgewaardeerd tot een een officiële titelstrijd. De winnaarvan het totaalklassement en de vier categorie-kampioenen (50+, 60+, 70+ en 80+) krijgen derhalve de status van Nederlands kampioen mee. De dambond onderkent ‘een grote behoefte aan een voortzetting van een dergelijk veteranentoernooi’. “Het bestuur onderschrijft deze behoefte en heeft de status van een Open Nederlands Kampioenschap versus een Nederlands Kampioenschap tegen het licht gehouden. De KNDB hecht grote waarde aan een opeenvolging van landelijke (KNDB) naar Europese (EDC) en uiteindelijk wereldtoernooien (FMJD) voor categorieën. Hiermee wordt de status van en deelname aan de landelijke toernooien naar verwachting groter en daarmee ook die van de vervolgtoernooien. De KNDB is dan ook voornemens om deze lijn bij de FMJD en EDC te bepleiten.

500 Euro
In de praktijk zal het zestiende NK Veteranen niet veel verschillen van de ONK’s die t/m 2019 in Wageningen zijn verspeeld. De naam van de website is aangepast (www.damweb.nl/nkveteranen) en in het wedstrijdreglement zijn enkele kleine wijzigingen aangebracht. Ook nu zal de winnaar van de KNDB een bijdrage van maximaal 500 euro krijgen als bijdrage in de reis- en verblijfkosten voor het eerstkomende Europese veteranenkampioenschap.

Deelnemers
Het aantal deelnemers groeit gestaag en is, met nog drie maanden te gaan, inmiddels opgelopen tot zeventig. Alle categorieën voldoen aan de voorwaarde van minimaal vijf deelnemers per categorie. Alleen de 50+- en de 80+-klasse zijn nog wat magertjes bezet.

Aanmelden kan via het formulier hierboven. De inchrijviing is pas definitief na ontvangst van het inschrijfgeld op NL60INGB0005826700 t.n.v. Stichting The Hague Open. Tot 1 februari is het 45 euro, daarna 50 euro.

Safaritent
Voor mensen die nog onderdak zoeken: In Kijkduinpark kan voor de periode van het NK een safaritent voor vier personen worden gehuurd, een accommodatie met aparte slaapruimten en douche en vergelijkbaar met een huisje. Kosten met z’n vieren: 374 euro.

Aad Ivens Trofee
In Wageningen ontving de winnaar tevens de Geert van Dijk (wissel)Trofee, waarmee WSDV een prominent lid (speelde in 1959 met Koeperman een match om de wereldtitel) eerde. Als organiserende Stichting The Hague Open willen wij voor de nummer één de Aad Ivens (wissel)Trofee beschikbaar stellen. De in 1994 overleden Hagenaar Ivens was als bestuurder een van de grondleggers van de moderne dambond en speelde meer dan een halve eeuw in het eerste tiental van de voormalige topclub RDG. Meer informatie op de Prijzen-pagina.