(door Jaap van Hal)

Het combinatieteam had op zaterdag 13 november een zeer sterke tegenstander, want er was bij het team van Purmerend'66 maar een speler met een rating onder de 1000. Gemiddeld per bord was de rating van Purmerend'66 bijna 150 meer. Er waren maar drie kleine verschillen, namelijk bij Herman Vroom, Jaap van Hal en Rob Dhoen. Rob heeft dan een virtuele rating van 700 (niet KNDB). Een voorspelling van de uitslag: 3-13. Blijkbaar heeft Purmerend'66 enkele jaren niet landelijk gespeeld. Er was de afgelopen jaren wel een clubkampioen, dus hebben ze alleen landelijk een tijdje niet meegedaan.

Het was wel lastig om een team samen te stellen, want er waren drie dammers van DHD (normaal een of twee) en Hedwig Callender speelde mee om het achttal compleet te maken hoewel hij gezegd had dat hij een paar maanden rust wilde nemen. Dat is netjes van Hedwig!!!

De op rating voorspelde uitslag werd ook de werkelijke uitslag, waarbij twee van de bovengenoemde spelers hun remise speelden en waarbij Alex Kruyshoop (-/- 324) een melding in het blauw verdiende door remise te spelen met Remmert Sijm. Rob Dhoen redde het niet tegen Kees Steltenpool.

Harold (-/- 103) had dus een lastige partij tegen Bart van Geel. De partij ging lange tijd gelijk op totdat hij bij de 31e zet zijn tegenstander de mogelijkheid gaf om met een zetje te gaan dreigen. Als gevolg daarvan waren de mogelijkheden van Harold beperkt. Enkele zetten later stond Harold verloren en maakte Bart het goed af.

Jaap van Hal stond reserve bij DHD, maar was deze ronde niet nodig. Hij kon daardoor meedoen met het combinatieteam. Jaap (+14) speelde tegen Jan Hania, die in het verleden ook wel eens tegen een Van Hal heeft gespeeld in de buurt van Lisse (geen familie). De partij ging gelijk op waarbij Jaap aan het einde van het middenspel het Jan lastig te maken om de schijf van Jaap op 25 weg te ruilen. Dat lukte en omdat dit toch niet kon speelde Jan zijn kroonschijf. Op dat moment kreeg Jaap licht voordeel, dat echter verloren ging toen hij in een 8 om 8 de verkeerde ruil nam. Het is de vraag of het winnend was geweest. Wel was die kans er geweest als Jan 8-12 had gespeeld, 11-16 is dan remise.

Nerin was als laatste van DHD-spelers en had te maken met het een na hoogste verschil in rating (-/- 313) tegen Peter Moraal. Nerin speelde een goede partij en Peter een afwachtende. Dat leidde er toe dat Nerin een tijdje licht voordeel had. Helaas deed Nerin bij de 38e zet de verkeerde keuze. Hij had een sterke driepoot kunnen maken, maar was misschien bang voor een doorbraak van Peter. Op dat moment zat er ook een combinatie in de partij waardoor remise mogelijk was geweest. Daarna verkreeg Peter meerdere keren voordeel, maar gaf deze steeds weg. In een moeilijk eindspel zag Nerin de remise niet.