Het eerste WHDB-team heeft het nog net gered om de kampioenspoule te halen. Twee weken geleden werd op vrijdagavond in Schiedam kansloos verloren van het ongeslagen Van Stigt Thans. Er werd aangetreden met zeven man. Leo van Teijlingen was op het allerlaatste moment gevonden als invaller maar werd vertraagd door autopech.

In de laatste ronde stond ODB/HaegheZ 1 op het programma. Er moest nog een punt gehaald worden om een plek bij de eerste vier veilig te stellen en daarmee deelname aan de play-offs om het kampioenschap. Behalve ODB, waren ook CCR en Van Stigt Thans 2 kanshebbers voor de resterende drie plekken naast Van Stigt Thans 1.

De wedstrijd begon voorspoedig. Arie Bom behaalde een probleemloze remise tegen Roel Langbroek en Wim Bremmer stond zo goed als gewonnen tegen Peter van Eck. Een tegenvaller was echter de remise van Robin Vogelaar tegen Hugo Simons. Tot overmaat van ramp beging Wim een blunder en verloor. Ook Ashok Mahabier trapte in een zetje tegen Christien Fung. Een positionele overwinning van Jeroen Kos op Anko Baksoellah en een combinatieve van Jaap van Galen op Hans Jacobsen maakte de stand weer gelijk.

De kans op een goede afloop werd groter toen Rajesh Lachman aan bord 1 tegen grootmeester Hans Jansen met een schijf achter toch nog remisekansen kreeg. In een drie-om-één dammeneindspel werd lustig doorgedamd door Jansen maar Rajesh ontweek zeer bekwaam alle valstrikken. Door dit doorspelen voelde Gerard de Groot zich ook gedwongen om een voordelig drie-om-twee eindspel door te spelen. Toen dit echter toch remise werd, werd de spaning nog verder opgevoerd. Toen Rajesh nog vijftig seconden overhad en er ondertussen al wederzijds minstens dertig zetten gespeeld waren, werd geconstateerd dat het er toch echt meer dan 16 waren en de partij dus reglementair remise. De eindstand was daarmee 8-8 en daarmee het eerste bij de bovenste vier.

Den Haag W1ODB/Haeghe Z8-8
1Rajesh Lachman (988)Hans Jansen (1446)1-1 (8)
2Wim Bremmer (1350)Peter van Eck (1302)0-2 (3)
3Robin Vogelaar (1209)Hugo Simons jr. (1162)1-1 (2)