Eindspel anti scouppe












(22) Anti-Scouppe-1


Anti Scouppe is als wit de Scouppe niet kan opbouwen omdat de schijf veld 29 is gepasseerd. Als dit via een offer bewerktstelligd kan worden dan moet je dit niet nalaten.

Echter, om remise te krijgen met zwart moet je wel heeeeel secuur spelen! Een specialist in de Anti-Scouppe, zo las ik op een forum, is Bauke Bies.

Studie Bauke Bies en Rein Halbersma
Deze stand is ook gewonnen als de tweede dam op de volgende velden staat: 3,20,24,25 1.47-42 46-28
[ 1...36-41 2.49-32 41-47 3.32-5 47x24 4.25-14 46x10 5.5x35 ]
2.42-38 28-22 3.25-14+- Je kunt met wit wat heen en weer spelen in de hoop dat zwart een fout maakt en op 46 gaat staan. Eenmaal op 46 wandelt schrijf 47 rustig naar veld 38 met een winnende vangstelling.












(23) Anti-Scouppe-2


De tweede witte dam mag ook op 20, 29 staan, en uiteraard op 15. Ook hier gaat schijf 47 aan de wandel als zwart op 46 staat. 1.47-42 46-14
[ 1...36-41 2.49-32 41-47 3.32-5 47x20 4.15x47 ]
2.42-38 14-20
[ 2...14-25 3.15-10 ]
3.49-43 20x47 4.43-38 47x33 5.15x47 Rein Halbersma schrijft op het forum:"Hier bestaat een uitputtingstactiek uit het spelen van de tweede witte dam volgens een schema als 29-18-9-20-15, met 3 van de 5 zwarte zetten een valkuil. Eventueel kan 24 nog naar 15 gespeeld worden, waarna de overhoring kan beginnen, van zie Anti-scouppe-1"












(24) Anti-Scouppe-3


Het kenmerkende hier is dat de witte dam op 4 het strategische veld 27 kan bezetten (met vang) Rein Halbersma: : "Witte dam op 4 ook op 9, 13, 18 of 22
Tweede witte schijf op 24 of 15: zwart moet heen en weer pendelen tussen 5 en 46
De truc hier is om met de witte dam op de lijn heen en weer te spelen tot zwart per ongeluk op een verboden veld gaat staan: veld 37 om dan naar veld 27 te gaan staan " Aldurs Rein Halbersma. Wat we zien is als de zwarte dam los gaat staan, de knock out komt: 4-31, 36x27 met vernietiging 1.4-9 5-37?
[ 1...5-46! Hier juist wel naar 46 2.9-27 46-37= Het geschikte moment. Wit moet nu de vang kalt gaan stellen, waarna zwart weer naar huis vlucht, veld 46. ]
2.9-27! 37-41
[ 2...37-46 3.47-41 46x21 4.16x32 ]
[ 2...37-5 3.15-10 5x21 4.16x32 ]
[ 2...37-31 3.27-32 ]
[ 2...37-28 3.27-31 36x27 4.16x5 ]
3.27-31 36x27 4.16x46












(25) Anti-Scouppe-4


Rein Halbersma: "
) Tweede witte schijf op 20 zwart moet heen en weer pendelen tussen 5 en 37
De truc hier is om met de witte dam op de lijn heen en weer te spelen tot zwart per ongeluk op een verboden veld gaat staan: veld 37 in anti-scouppe-3 en veld 46 in anti-scouppe-4, om dan de witte dam naar veld 27 te spelen.
" Aldus Rein Halbersma. In deze stand is zwart aan zet en hij mag alleen op veld 37 los op de lange lijn 1.27-4 5-46?
[ 1...5-37! 2.4-27 37-46 3.20-15 (3.27-4 46-37 4.4-27 En de remisestelling weer bereikt.) 3...46-37= Want nu is wit aan zet ]
2.4-27 46-37? Zwart is er ingetuind! Wit heeft namelijk nu nog wel een tempo in de kast liggen, 20-15, daarna is zwart aan zet en wit heeft de sleutelstand klaar.
[ 2...46-5 3.20-14 5x21 4.16x32 ]
3.20-15 37-5
[ 3...37-41 4.27-31 36x27 5.16x46 ]
[ 3...37-46 4.47-41 46x21 5.16x32 ]
4.15-10 5x21 5.16x32 Rein Halbersma: "De verschillende standen kunnen voor maximaal resultaat nog gecombineerd worden: wandel met een witte schijf op 24 via 20 naar 15 met telkens een aantal tussenzettten met de witte dam op de velden 4/22, daarna 1 keer met de dam naar 27 als zwart op 5 staat, daarna weer een aantal tussenzetten terug naar 4/22 en pas als zwart weer op 5 staat de schijf een veld opspelen. Als zwart dan in het ritme van 5-46-5-46 zit (of in 5-37-5-37), dan moet hij alert zijn omdat het verboden veld is veranderd.

Al met al voldoende trucs om iemand de volledige kleuterbehandeling te geven voor als je weet dat ie naar een feestje moet"



All games on this page as PDN here

Generated with Turbo Dambase 5.0